
Var nyligen på ett restaurangbesök med en fd chef och numera vän. Fick uppleva en ny manick när vi placerades vid vårt bord, en knappfunktion som visade SERVICE, BILL och CANCEL. Är detta en sak sedan Corona eller en del av en effektivisering inom restaurang? Skit samma! Den fick mig på att fundera på saker som tar detta bort kundens upplevelse att få personlig service när man väl beställer samt efteråt betalar notan av personalen? Anstränger sig inte personalen lika mycket med att GE personlig service eller bjuda på en härlig presentation av maten eller ett genuint välkomnande till restaurangen? Jag pratar inte om att jag behöver påklistrande klyschiga repliker från servitrisen, som vi hade vid vårt besök, men vi blev knappt tilltalade! Några ord och ett fint bemötande av personal är mer betydelsefullt och lojalitetsbyggande för mig som kund, än inredningen och presentationen av maten. Och då vill jag förtydliga att den här restaurangen har supergod mat, maten är upplagd på jättecoola tallrikar, det finns en strand på ena sidan av båten (en båtrestaurang) och ganska skojig inredning vid kundtoaletterna. Sidospår – jag har ett konto på instagram som heter observingtoilets, där jag fotar inredningen och utseendet på olika toaletter. Allt från toaletterna på restauranger till museum och caféer jag besökt.
Eftersom jag brinner för kundupplevelsen men också är genuint intresserad av inredningen och skyltningen i både affärer och restauranger, så väger jag in flera sådana saker när jag funderar på vad som är avgörande för mig om jag väljer att komma tillbaka som kund. Vad är era tankar kring detta?
Camilla ♥