3 viktiga saker i visual merchandising

Till vänster från CLUB XPRS ett förslag på en färdig look med kläder på en klädhäst. D
en röda presenten från The Body Shop, tydligt prismärkt, personalen har adderat en rosett och jag har satt ut skyltar med texten t.ex. kundfavorit, personalens favorit, bästsäljare, till dagispersonalen, till pappa osv. Allt detta hjälper till vid den mekaniska försäljningen dvs när besökaren inte vill ha personlig service av en säljare.

Ni kanske känner till att det finns en 3 sekunders regel när det gäller att fånga någons uppmärksamhet, när dom passerar ett skyltfönster? Du vill fånga en förbipasserandes intresse och få personer som är intresserade av din produkt eller tjänst att komma in i butiken. När besökaren väl är inne i butiken vill du omvandla personen från besökare till en betalande kund. Jag är både säljare och visual merchandiser och skriver därför om visual merchandising ur ett säljperspektiv.

Här tänker jag att jobbet som visual merchandiser är att underlätta för besökaren att förstå och se vad det är vi erbjuder. Och på vilka sätt kan vi göra det? Nedan har jag listat 3 exempel.

  1. Ha tydlig prisinformation och skyltar med aktuella kampanjer.
  2. Alltid produktens framsida och etikett är vänd MOT kunden.
  3. Att det är påfyllt, tydligt och inspirerande skyltat.

Camilla ♥

Vikten av ett skyltfönster, att göra en aktivitet & att tänka nytt

Hittade ett inspirerande klipp på Instagram. I skyltfönstret på en bensinmack har man satt upp en lapp ”TODAY ONLY. Do a silly dance walking in. If we like it 5 dollar gas free on us”. Hur bra, kul och engagerande aktivitet är inte det?! Nytänkande, glädjespridande och potentiellt viralt! När jag jobbade för det engelska företaget The Body Shop hade man en gång en aktivitet som gick ut på att personalen under en dag fick ringa i en klocka vid kassan. Den kunden som då stod i kassan ”vann” sina produkter och slapp betala! Hur kul?!

I butik och affärssammanhang är vi ofta intresserade av konverteringar, vi ska ju vara lönsamma. Men vi vill också ge kunden en upplevelse. Och på sociala medier vill vi skapa engagemang t.ex. i form av att få kommentarer eller ha en dialog med sina följare. Jag kan känna att i vårt digitala samhälle var exemplet ovan med den roliga dansen på bensinmacken ett ganska förlösande roligt sätt att connecta med kunden IRL. Älskar när man kan skratta ihop med kunden ”här och nu” i stunden! SÅ roligt!

I visual merchandising sammanhang pratar vi om 3 sekunders regeln när det gäller skyltfönster. Du har 3 sekunder på dig att fånga en förbipasserande persons intresse, få personen att komma in i butiken. Och väl i butiken vill vi omvandla besökare till betalande kunder, dvs en konvertering.

Har du som läser något roligt exempel att dela med dig av från dina erfarenheter?

Camilla ♥

Från dröm till verklighet – ett sätt för mig att levla upp!

Det här med att kunna ha en dröm och förverkliga den. Det behöver inte alltid vara livsomvälvande grej, som att säga upp sig från jobbet och att BARA jobba för sig själv. För mig var det att skapa en produkt och driva en webshop själv. Det var även bekräftelsen av att kunna sälja in mina kortfodral till en stor aktör som Akademibokhandeln, även om det var till en franchise butik och inte till hela kedjan. Jag fick lära mig hur det var att vara fältsäljare och hur man tar kontakt med potentiella återförsäljare när jag hade det som ett tillfälligt jobb. Detta efter att ha blivit uppsagd efter 9 dagar, utan en rimlig anledning, från ett av mina drömjobb som Distrikts Visual Merchandiser på en stor kedja, men det är en annan historia. Min poäng är att jag har lärt mig en hel del på vägen även då jag haft en hel del motgångar på resan. Och i dom motgångarna har jag hunnit få lära mig nya saker som leder mig till det jag åstadkommit idag. Om jag inte hade arbetat som fältsäljare så hade jag inte heller lärt mig hur man bygger relationer och hur jag på ett bra sätt kan berätta om min produkt för en potentiell återförsäljare. Jag träffade inköpschefen för Akademibokhandeln på nästan daglig basis i Ringen Centrum där Akademibokhandeln låg, och jag arbetade just då i samma centrum. Jag hade redan sålt mina kortfodral via min webbshop och kunde berätta att jag utan problem kunde ta min högre summa på 50 kr än vad min tillverkare kunde, som också sålde sina egna kortfodral hos Akademibokhandeln fast hennes såldes för 39 kr. Jag frågade rakt ut vad han hade för inköpspris på hennes kortfodral och kunde då förstå vad jag kunde ha för påslag. Det är ingen vinstaffär för mig att sälja mina kortfodral men det är en vinst på ett annat sätt för mig. Jag ser en vinst i att min produkt finns där, att min produkt har skyltats ihop bredvid författaren Jan Guillos böcker, att jag kan visa andra att jag är en GRYM säljare och en driven entreprenör när jag själv vill. Det är en vinst för det har ett värde för mig att jag kan säga att mina kortfodral finns på Akademibokhandeln.

När jag skapade motiven på mina kortfodral hade jag självklart personliga skäl till att det skulle stå FIGHTER, KÄFTEN och LEVEL UP. Det betyder bland annat att vad du än går igenom så slutar du aldrig kämpa, det betyder att du är stark, tar ingen skit och att du kan utvecklas, resa dig och gå vidare. Det betyder att du kan ta dig till en annan nivå. Mina motiv betyder att DU bestämmer över dig själv, ditt liv och att du är värd att ha det bästa och må och vara lycklig. Lycklig och nöjd! Fri!

Camilla ♥

Saker du ska få uppleva som kund i butik

Dom flesta företag jag har arbetat med mäter kundernas upplevelser i butik. Olika saker är värda olika mycket poäng. Som säljare är det ibland en utmaning att hålla en jämn nivå, eftersom det ofta är många bollar i luften under en arbetsdag. Många gånger är personalstyrkan lågt bemannad. Då är det är tufft att ligga på topp när det gäller alla mål och arbetsuppgifter som ska sättas under dagen. Men för att komma till saken, det som vi säljare i butik mäts på är bland annat…

  • Att du som kund ska få ett hej/har blivit sedd inom 3 minuter från att du kommit in i butik.
  • Att du som kund ska ha fått en behovsanalys och rekommendationer utefter den.
  • Information om våra aktuella erbjudanden.
  • En demo. Det kan till exempel vara att du ska få känna på en handkräm eller få provköra en bil.

Det skulle vara intressant att höra folks historier, både bra och dåliga, om deras upplevelser i butik. Och gärna erfarenheter och upplevelser från dig som är säljare.

Kommentera gärna om du vill dela med dig av en upplevelse!

Camilla ♥

Mångsidigheten i ett kortfodral

Visste du att jag i efterhand har kommit på att mina kortfodral är så himla mångsidiga? I början när jag läste digital marknadsföring och försäljning så var en av mina drömmar att starta e-handel. Det var viktigt för mig att komma på en produkt som är lätt och platt att leverera. Var så himla rädd att fastna i logistik tjafs och att det här med att paketera och leverera produkten skulle ta för mycket av min energi. Det är bra att man känner sig själv, om man säger så. Man vill ha roligt på vägen liksom, om man vill nå sina drömmar! Jo, för att komma till saken, man kan använda kortfodralen till så mycket mer än vad jag tänkte från början! Jag har skickat gulliga meddelanden och lagt i kortfodralet och postat till vänner. Det har varit hur uppskattat som helst! SÅ fint!

Jag tyckte en kund var så smart som köpte alla motiven och delade upp medlemskort i ett fodral och bank- och tunnelbanekort i ett annat. I det tredje låg klippkort på restauranger och till den lokala frisören. Så himla smart!

Camilla ♥