Nisch, nischa – förse sig med ett eget utrymme

Beskrivningen av ordet nisch/nisha – hitta ett eget specialområde, att specialisera sig. Det här är något jag älskar i mitt område – retail. Att se en aktör som sticker ut i sitt koncept, helst mindre företag som INTE överexpanderar till en jättekedja. Att ha en business som sticker ut på sitt sätt både i förpackningen av sina varor och tjänster, men också i hur du presenterar det. I din unika inredning, i den personliga servicen med den genuina och det omhändertagande bemötandet. Som för övrigt bör vara en uttalad kultur inom företaget. Vad är det perfekta konkurrensmedlet idag om inte det personliga bemötandet av våra kunder?

I retail pratar vi ofta om att ge besökare och kunder en upplevelse. Det är ofta jättesvårt att känna att man hinner med det om man arbetar som säljare. Det är ofta tight om personal och många uppgifter man har på sitt bord i ett traditionellt butiksjobb. Jag vet hur det är, jag har spenderat större delen av mitt liv där i. Det kan vara en utmaning att känna att man hinner med att ge alla kunder en upplevelse. Men jag har några tips på saker man lätt hinner med.

Tre tips på att ge kunden en upplevelse av personlig service

1 – Att hälsa/ge ögonkontakt/säga välkommen hit när en besökare kommer in i butiken/caféet/frisörsalongen.
2 – Om kunden har en bokad tid att hen alltid får komma till samma optiker/frisör osv.
3 – Att ha en underbart härlig konversation under behovsanalysen! Ha kul med kunden!

Tre tips på ställen som har en egen nisch

  • Restaurangen Pinchos – inredningen, toaletterna, värden som tar emot en i cirkuskavaj och det första man får är popcorn medan man visas till sitt bord – hallå?!
  • Frisörkedjan Creative Headz – cool inredning, roliga nischade menyer under rubriken quickfix samt snygg presentation av alla deras behandlingar.
  • Mitt ena instagramkonto Observing toilets där jag fotar hur inredningen ser ut på toaletterna i offentliga utrymmen.

Camilla ♥

Kommentera gärna!