3 viktiga saker i visual merchandising

Till vänster från CLUB XPRS ett förslag på en färdig look med kläder på en klädhäst. D
en röda presenten från The Body Shop, tydligt prismärkt, personalen har adderat en rosett och jag har satt ut skyltar med texten t.ex. kundfavorit, personalens favorit, bästsäljare, till dagispersonalen, till pappa osv. Allt detta hjälper till vid den mekaniska försäljningen dvs när besökaren inte vill ha personlig service av en säljare.

Ni kanske känner till att det finns en 3 sekunders regel när det gäller att fånga någons uppmärksamhet, när dom passerar ett skyltfönster? Du vill fånga en förbipasserandes intresse och få personer som är intresserade av din produkt eller tjänst att komma in i butiken. När besökaren väl är inne i butiken vill du omvandla personen från besökare till en betalande kund. Jag är både säljare och visual merchandiser och skriver därför om visual merchandising ur ett säljperspektiv.

Här tänker jag att jobbet som visual merchandiser är att underlätta för besökaren att förstå och se vad det är vi erbjuder. Och på vilka sätt kan vi göra det? Nedan har jag listat 3 exempel.

  1. Ha tydlig prisinformation och skyltar med aktuella kampanjer.
  2. Alltid produktens framsida och etikett är vänd MOT kunden.
  3. Att det är påfyllt, tydligt och inspirerande skyltat.

Camilla ♥

Kommentera gärna!